Tiden er i forandring

July 4th, 2008

som Bob sa. En gang i tiden husker Snabel og Alf at piratkopiering var noe som helst foregikk i skjul. I mørke bakgater med diskrét håndtering av esker av floppydisker (gjerne serier av bokser også), til noe mindre diskret ukeslange opphold i svette idrettsarenaer i skyggen av fordums prakt.

Nå er piratkopiering hot, det setter dagsorden og det deltar i politikken og storsamfunnet forøvrig

Hva skal vi som likte mørket finnet på nå da?

Kverrrulér!

Navn:
Hemli' Epost:
Internettenside:

Arkitektull

June 30th, 2008

I'm with stupid?

Er dette husenes svar på I’m with stupid –> ?

Forøvrig har Snabel og Alf begynt å publisere ved hjelp av Windows Live Writer, det anbefales. Det fungerer faktisk overraskende bra. Samspill mellom godseid og organisk, vakkert!

3 kverrrulismer! to “Arkitektull”

  1. Alex mener:

    Interessant..interessant.. (klø i skjegget)

    Lærte ikke noe om den varianten i kunsthistorien, men alle vet da hvor nøkkelen egentlig er om det er låst. Under dørmatta er nok på topp 3 vil jeg tro på landsbasis.

  2. Andreas mener:

    Ja, vakkert, moste bildet ditt (unntagen i rssen).

  3. andy mener:

    @Andreas: joda, men det får huset til å se høyt og imponerende ut :-p.

    Det var vel en sånn setting for det der også, men da må man trykke rundt. Snabel og Alf verdsetter det å berike sine lesere først og jukking på publiseringskjeden senere.

Kverrrulér!

Navn:
Hemli' Epost:
Internettenside:

Det er vel ikke bare vi som sliter

June 26th, 2008

Snabel og Alf har lenge hatt en noe fordekt interesse i alkoholpolitikk, og selv om vi ikke er totalt uenig i den nasjonale alkoholpolitikken vår (kanskje på noe feil grunnlag), så er vi veldig kritisk til det som foregår lokalt, rundt elefantens pailabber so to speak.

Vi deler derfor med dere en gullbit fra en debatt fra tistlenes land:

Jamie Stone (liberal democrat):

Culture has been mentioned. The word whisky comes from the Gaelic uisge-beatha, which means the water of life. That illustrates how much drink is part of our culture. I have lived and worked in two other cultures: Italy and the Faroe Islands. Italy and France have already been mentioned and there is no doubt that a liberal regime prevails in Italy. Although alcoholism is a problem there, it is on nothing like the scale that we face in Scotland. In the Faroes, there may be a connection between drinking and the amount of daylight—that issue has been mentioned—which in turn is a result of the latitude. When I lived there, one of the most draconian regimes I have ever known was in place. One could not buy alcohol under the age of 21, and even then one could buy it only quarterly, when one paid one’s taxes. When the booze came in from Copenhagen—the Carlsberg Elephant and the aquavit—I saw people I worked with get not just drunk, but deadly blind drunk for days on end, until the booze was finished. I have seen people walking, yet nearer to death than I thought was possible. The draconian regime did not work and a different regime prevails today. My plea to ministers is to consider closely what happens in the Faroes and in Sweden, Norway and Finland, because it is relevant to our discussion in Scotland.

Så kanskje det er på tide at vi ser litt på hva vi driver med her, hvis vi vil ha en “kontinental drikkekultur” kanskje vi burde legge samme “kontinentale regelverk” til grunn?

Nå skal det sies at Snabel og Alf ikke har sjekket opp om det faktisk stemmer det vår Right Honorable’ sier om Færøyene, men historien er uansett morsom; og høres unektelig for god ut til å ikke være sann :-).

3 kverrrulismer! to “Det er vel ikke bare vi som sliter”

  1. J mener:

    interessant. særs interessant.

    nå kunne den linja vært hele kommentaren min, men det ville vært kjedelig.
    når man tenker på hvilke påstander som kommer når en eller annen av våre folkeutpekte skal forsvare de gjeldende lover, regler og forordninger på området alkoholpolitikk, så virker det som de ikke har gjort forarbeidet sitt, og uttaler seg på et fiktivt grunnlag. motsetningen blir jo din Right Honorable’ her som benytter seg av egenopplevd empiri. gjør meg positiv til enkelte biter av den politiske prosessen. (her spesifikt den skotske delen av den politiske prosessen.)

  2. nc mener:

    Det er jo spennende å tenke at noe så skadelig som alkohol, utelukkende er tillatt på bakgrunn av historie. Hadde det, som mange sier, blitt innført i dag, ville det i likhet med alle andre nye rusmidler blitt forbudt. Derfor blir all diskusjon rundt alkoholpolitikk fort litt defensiv, og keitete, fordi det ikke egentlig er noe det er lett å tillat.

    Forøvrig er jeg glad vi tillater det.

    Og forøvrig igjen; wtf? Er det dette du bruker tid på i sommersolen? Å lese referater fra debatter i det skotske parlamentet? Dere må ha krøll på snabelen.

  3. andy mener:

    Vel med sånn moderne teknologi så kommer debattene til meg. Litt sånn som med fjellet og han der profeten.

    Lenge leve RSS. Det er bare å legge inn hva man vil få beskjed om så kommer debattene strømmende… vel ikke de norske, for vi er ikke så fremifrå her på haugen.

Kverrrulér!

Navn:
Hemli' Epost:
Internettenside:

I landet miramarmara!

June 16th, 2008

Snabel och Alf har besøkt landet hvor Moses hospiterte i 120 år. Det var varmt og fullt av sand.

Det eneste lyspunktet var at vi klarte å forhandle frem en deal for FrøkenFrøken i bytte mot 5′000 kameler. Snabel har uttrykt litt misnøye med å bli så grundig utnummerert. 20′000 hover mot 4 pailabber - rått parti rett og slett.

Vel vi er tilbake og registrerer at vi ikke har publisert vår post om hvordan husbanken reddet Norge fra å bli Østerriket Jr ettersom de nekta folk å bygge kjellere i en periode. Vi takker de og minner alle om at man ikke må glemme at vi også kan takke husbanken for etternavnet til samene. Fin institusjon denne banken.

Nå har vi ladet mobiltelefonen og den sier 6 nye meldinger. Får vel gjøre noe med det - tøft å være så populær som Snabel og Alf.

6 kverrrulismer! to “I landet miramarmara!”

  1. J mener:

    spørsmålet mitt blir da: hva sa moses om den saken den gangen? var det varmt og fullt av sand den gangen også, eller har det endret seg siden da?

  2. Andreas mener:

    Det begynner å bli travelt å bli millionær før fyllte kvarte århundre, skjønner du må ty til ufine metoder for å komme dit <:

  3. Andreas mener:

    Apropos kjellere, xkcd må ha oversett, eller spiller i litt høyt med sin sistværende: http://xkcd.com/441/

  4. andy mener:

    Hehe, fin den der. Dessverre er det ikke alltid like enkelt å få ting sammen igjen…

  5. nc mener:

    Her spiller han nok rimelig høyt. Østerrike er ikke så langt unna de derre statene, at han ikke har fått det med seg..

    Men jeg må si jeg skvatt litt av at han tullet med det så tidlig og åpenlyst.

  6. andy mener:

    åpenlyst og åpenlyst… det er nå egentlig bare blindinger som leser ALT-tagger :-p

Kverrrulér!

Navn:
Hemli' Epost:
Internettenside:

Cheapo!

May 21st, 2008

Kolslinjen

Mon tro om de har mange som ringer og kun puster og peser i røret?

(bom-tish!)

Kverrrulér!

Navn:
Hemli' Epost:
Internettenside:

Tre små kinesere…

April 30th, 2008

OL

Snabel og Alf har ikke kommentert OL i Kina ennå, men vi får med oss at det er snakk om både det ene og det andre. Uansett så har vi funnet dette bildet på en protestside og vi lurer på en ting “are these people for realz?”

Det er nesten for dumt til å være sant, og i motsatt fall, så skjønner vi ikke ironien helt

4 kverrrulismer! to “Tre små kinesere…”

  1. J mener:

    det er ikke ironi. VI lot ikke nazi-tyskland arrangere ol. det var det noen som er døde nå som gjorde. og vi kan vel være enige om at de fikk som fortjent?

  2. nc mener:

    @andy
    Det er jo for dumt til å være sant, og nettopp derfor er det mest sannsynlig sant. Eller det kan være som alt. fire nevner i Washington Monthly, at dette er en pro OL i Kina “demonstrant”?

    @J
    Det høres ut som om du synes vi er bedre enn de var.

    Det er vel ingen overraskelse at den gemene hop ikke tar seg bryet med å lære av historien! Men å i det minste lære historien burde selv de klare.

  3. J mener:

    så klart jeg synes det jeg er en del av er bedre enn hva noe annet jeg ikke er en del av er. er forholdsvis enkel sånn.

  4. andy mener:

    Det er vel litt av poenget å være bedre enn de som var før seg, hvordan skal man ellers komme seg opp og frem?

Kverrrulér!

Navn:
Hemli' Epost:
Internettenside:

Hurra for usakeligheten

April 26th, 2008

En gang i tiden var Høyre et seriøst og saklig parti, man kunne være aldeles så uenig med de, men de var i allefall høflige, saklige og gikk ann å diskutere med.

Dagens høyre, og Snabel og Alf skylder på Erna, den Erna hvis Latinske kallenavn er Ferrum. Det har sikkert vært en jevn marsj mot stupet siden Willoch dro gode gamle “Fru Brundtland”, men dette tar kaka:

- Norske filmer skal ha førti prosent kvinner i hovedrollene. Men hva gjør du hvis du vil lage film om gutta på skauen, spurte Høyre-lederen – til stor applaus.

Er hun virkelig så tett at hun ikke skjønner at dette er i gjennomsnitt? Hvis hun ønsker å gjøre billig retorikk så må det vel være enklere måter å stjele velgere fra FrP på?

Forøvrig så håper jeg at noen svarer henne snart med en innsigelse på at det er vel så vanskelig å lage en film om kvinnekampen, for filmer skal i følge samme logikk ha 60% menn i hovedrollene.

Peach out, vi antar at NC biter for alle penga nå.

14 kverrrulismer! to “Hurra for usakeligheten”

  1. Kokomannen mener:

    Tenkte jeg skulle komme NC i forkjøpet. ;)

    Snabel og Alf er forhåpentligvis såpass oppegående at de skjønner at regler om kjønnsdiskriminering kun gjelder diskriminering av kvinner. Så du kan godt ha bare kvinner, det er noe helt annet enn om du har 62% menn. Så det så!

  2. nc mener:

    Snabel og Alf har blåst støv av brannfaklene sine, og viser frem glemte sirkustriks.
    Jeg kan være enig i at frk. Solberk ikke er decenniets heitest helt, og det retoriske grepet er billig. Men poenget står. Politisk overstyring av kunst (høy- eller lavverdig) er tvilsomt, og - i mine øyne - unødvendig.
    Argumentasjonen med gjennomsnitt er også anke laber; Hvem er det da som får svi når kvinnekampfilmen er produsert? Den neste filmen men sterke kvinneskikkelser, de to neste?
    Giskes posisjon i norsk samfunnsliv er på det beste uheldig, og med dette utspillet viser han seg igjen mer som en pikenes Trond (uten at han nødvendigvis helt har draget) enn en gjennomtenkt politiker.

    Jeg synes likeverd er viktig. Ikke politisk overstyring av kulturlivet!

  3. andy mener:

    @Kokomannen:
    Jo, du er farlig nært noe der. Men det ville vært alt for politisk ukorrekt å innrømme noe sånt :-p

    @NC:
    Hadde hun nå gjort poenget slik du legger det frem, så kan jeg til en viss grad være enig, men når man velger å slå på den største tromma for å få frem det minste poenget så forsvinner detaljene raskt i etterklangen.

    Retorikken hennes lukter vondt. Man kan være uenig med Trond Giske og norsk kulturpolitikk (det er forøvrig sånn sett ironisk at det kommer en ny opera under han, men that aside) men da må man være tøff nok til å ta den debatten face value og ikke bruke den til sleivspark og personangrep.

  4. Alex mener:

    Hvordan kan dette være et problem, da vi kun har 4 forskjellige skuespillere i dette landet?

  5. J mener:

    enig med alex, med kristoffer joner, bjørn sundquist, ane dahl torp og axel hennie har vi en naturlig kvinneandel på 50% i norsk film. no stress!

  6. andy mener:

    Øy øy øy, takket være deg sitter Pia Tjelta og trøstespiser is helt til neste måned!

    det gir oss forøvrig 60% kvinneandel, og har førøvrig Kristoffer Joner uka si, så er det vel bare Bjørn Sundquist som er mann av de der…

  7. Andreas mener:

    Minner meg om [1] - litt mer avdekkende statistikk.. ikke det at jeg savner noe, really.

    [1] http://blag.xkcd.com/2008/04/10/two-female-leads/

  8. andy mener:

    Noen som begynner å få senskader av oppgaveskriving?

    Referanser i blog-kommentarer(!) Huzzah!

  9. Hanna mener:

    Jeg vet ikke om jeg er enig med Giske, men samtidig; Når jeg er for kvotering av kvinner i styret o.l. er det ikke fordi jeg vil overstyre styrene, men fordi jeg mener det bidrar til å unngå den naturlige kvoteringen man har sett av menn. (Ingenting sagt her om grunnene for det, men menn har lettere kommet til høye stillinger, osv. I følge forskning stoler vi mer på menn: http://www.forskning.no/artikler/2007/august/1188472910.65)

    Kanskje kan flere kvinnelige hovedroller bidra til mer fokus på forskjellige kvinnertyper, ikke bare den stereotype “dama til hovedpersonen”.

    Men jeg vet altså ikke om jeg mener at det er den optimale måten å oppnå det på.

  10. Hanna mener:

    Altså, altså: Om kvotering er måten å oppnå fokuset på. Eller om mangel på fokus vil skape fokus.

  11. andy mener:

    Om det bidrar til forskjellige kvinnetyper i film, er jeg skeptisk til. Det vil i såfall si at man pga denne kvoteringen skal begynne å endre hvordan man skriver filmer?

    Da er jeg rett med NC på at det er dårlig kvotering. Man skal ikke overstyre kunsten.

    Hvis det nå er så veldig viktig med kvinner i hovedrollene, så vil det vel antageligvis være noen kvinner som tar skjeen i en eller annen hånd og ordner det tenker jeg. Jeg tror ikke akkurat at film-støtte fordeles i lukkede mannsmiljøer så de har vel samme mulighet for å nå opp de som alle andre?

  12. Hanna mener:

    Det tror jeg rett og slett er feil, jeg tror ikke det er sånn at det bare er å ta skjeen i egen hånd. I 2006 hadde 14 av 15 norske filmer som fikk støtte mannlig regissør og jeg tror ikke det er fordi de kvinnelige ikke har lyst til å lage film. Så alle de kvinnlige regissørene som ikke lager film kunne antakelig bidra til å skape film med forskjellige kvinnetyper, noe jeg tror hadde vært bra, ikke bare fordi, men fordi kunst er en del av det speilet vi ser livet i. Hvis alt unge jenter ser er at vi er kjæresten til noen, så er det kanskje det vi blir.

    Vi må være forandringen vi ønsker å se. Det skremmer ikke meg at vi er den forandringen gjennom politiske vedtak, men jeg er fortsatt ikke sikker på om 40% kvinnelige hovedroller er måten. Da er jeg mer fan av flere kvinnelige regissører.

  13. andy mener:

    Hvor mange kvinnelige søkere var det, og hvor mange mannlige?

    Hvor vidt kunst speiler samfunnet eller samfunnet speiler kunsten, er det vel ikke lett å si. Det finnes gode eksempler på life imitates art, og vice versa.
    Film er kanskje ikke et godt eksempel da populære filmer sjeldent er noen høydare innen kunsten.

    Om man skal angripe hovedrollene eller regissørene er et interessant spørsmål, men uansett mener jeg at det er de beste filmene som burde få støtte. Uansett kjønn på søker…

  14. Andreas mener:

    Ja, jeg er godt oppdratt.

Kverrrulér!

Navn:
Hemli' Epost:
Internettenside:

tankeløs lenkepropagering:

April 23rd, 2008

Som en vis(s) munkevenn sier; “Eksperter kan få til så mangt”.

3 kverrrulismer! to “tankeløs lenkepropagering:”

  1. nc mener:

    Eller som andre sier, eller ihvertfall tenker jeg det: “Jo mer ekspert du blir, jo sprøere blir du..”

  2. nc mener:

    Forøvrig er det ikke så lett å klikke på posten her. Får en 404 error. Kanskje det er lunixleseren min som sliter med ø’en, men hvem vet?

  3. andy mener:

    Det er noe med det der. Det er no fubar i wordpressen til Snabel og Alf, så linkene med blåbærsyltetøy i funker dårlig. Så de må sette slug’en på de manuelt. Tungvindt. Ville sikkert ha løst seg om den late elefanten hadde fått ut snabelen og gidda å oppdatere den.

L’opera!

April 18th, 2008

Snabel og Alf har registrert at operahuset i trafikkmaskina har åpnet. Hurra!

Vi er ikke spesielt ofte på opera, når vi tenker oss om så kan man telle antall operaer vi har hørt fra a til å på et sted mellom 1 og 2 hender. Menneskehender altså, eller menneskefingre for å være nøyaktig.

Uansett så er ikke temaet Operahuset per se, for det er nå bygget og åpnet og vanskelig å gjøre noe med, men vi velger å bringe videre en annen detalj fra åpningen.

Ti tusen glass gikk unna til to tusen gallagjester på den nye operaen i Oslo lørdag. skriver Apéritif. Det skulle bli noe sånt som 5 enheter per gjest.

Vi har som kjent helt Champagne i glassene før, og vet at det skal gå 6 glass på ei flaske (sett at operagjester ikke drikker annet enn Champagne). Vi vet også at i større selskap er det vanlig at “livet kommer i klumper”, altså noen avstår fra alkohol av diverse grunner. Det vil si at de alkoholdrikkende gjestene hadde i seg omtrent ei flaske i snitt.

Etter ei flaske Champagne, så skulle Snabel og Alf også kunne danse til Ole Ivars!

En kverrrulant to “L’opera!”

  1. Kokomannen mener:

    Tydelig at Snabel og Alf er billige i drift.

Frus-tra-sjon

April 1st, 2008

Det publiseres ofte forskjellige statistikker på hvor smart studenter er, av typen “nå har de jommen blitt enda dårligere i matte”, “norske studenter verst i XXX”, “blat blat blat student blat blat blat”. Nå er det på tide at noen rydder opp. De to bak meg har nå diskutert lover og regler i snart en time, vel vi antar det begynte med skatt og lønn, og den ene klarte nå akkurat å si at han mente at Reitanfamiliens arveoppgjør burde straffes like hardt som Nokasranet ettersom han mente at begge deler kostet den norske stat det samme*.

Vi tar oss desverre ikke tiden til å kommentere mer, vi er for opptatt med å lade vår Benelli M3.

Burning retribution here we come!

Det ironiske er at dette rommet visstnok skal være forbeholdt høyere årskull, gudene vet hvordan disse to forvillet seg inn hit.

*) Ettersom de er studenter, så ser vi igjennom fingrene med de opplagte faktuelle feilene her.

8 kverrrulismer! to “Frus-tra-sjon”

  1. Kokomannen mener:

    Du burde heller satset på den nyere Benelli M4, eventuelt en Franchi SPAS-15.

    Forøvrig vil jeg si at arveavgift er noe svineri, og den største kostnaden ved NOKAS-dillet er den oppblåste etterforskningen.

  2. nc mener:

    Det er vel neppe en hemmelighet at jeg får vondt i magen av å tenke på arveavgift, og alle dobbel-, trippel- og kvadruppelbeskatninger vi blir pålagt. Dette landet hater tydeligvis verdiskapning, velferd og ønsket om et bedre liv..

    *)Er forøvrig det å være student gyldig grunn til å ikke være reflektert?

  3. andy mener:

    @Kokomannen: Ante meg at du kom til å anbefale en nyere benelli. Grunnen til at Snabel&Alf valgte denne over M4, som kanskje ville vært et mer naturlig valg, er vel antageligvis at de er skeptisk til det nye gass-systemet på M4′en.

    M3 virker bra, har sammenleggbar stock og mulighet for å bytte mellom semi-auto og pump-action.

    Apropos forøvrig, så joda det stemmer det, men det gjør liksom ikke de to hendelsene likeverdig sånn innenfor straffbarhet.

    Om jeg betaler to tusen kroner for lite på skatten eller raner en Shell-stasjon (som er så populært nå for tiden) så vil jeg si at det er litt forskjell. Både på offer, og type handling.

  4. andy mener:

    @NC: Nå er det vel å dra det langt å kalle arv for verdiskapning. Det er vel nesten det motsatte… uansett joda, jeg ser poenget ditt og høyner med at det varierer vel litt hvordan man regner ut et bedre liv for den gemene hop? (Antar du ønsker bedre liv både for kreti og pleti? *dukke*).

    Apropos ureflekterte studenter: hvis man skal gå ut ifra det generelle inntrykk og tendens, så tydeligvis. I teorien, neppe.

  5. nc mener:

    Nei, jeg er enig i at arv ikke er verdiskapning i seg selv, men resultatet av den. Så en tar ved beskatning i hue og ræva, bort incentivene for å skape verdier utover hånd-til-munn..

    Den gemene hop befenger jeg meg ikke med, men vil bare si at jeg ønsker alle å gjøre det godt, men samfunnet er avhengig av en viss dynamikk…

    Og sånn apropos;

    We choose to go to the moon. We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard, (…)

  6. Kokomannen mener:

    I synet på gassdrevne våpen børSnabel&Alf lære seg at det er forskjell på plastleker produsert over dammen (M16 m/venner) og skikkelige italienske godsaker.

    Når det gjelder forøvrig tok undertegnede aldri noen stilling til likeverdigheten av de to hendelsene. Slike juridiske spørsmål finner man seg for god til å sysle med.

  7. andy mener:

    @NC: ved nærmere ettertanke så er faktisk arveloven (av 1792(!) dette er ikke noe vi har begynt med nylig) faktisk slik at den skaper sysselsetting, på soverommet.

    Står du til å arve stort, bør du enten ha mange søsken, eller en haug med barnebarn. Ved å frafalle arv kan du spekulere i å komme under grensen for å utløse høy/lav/ingen arveavgift (alt etter hvor gnien du er).

    Men til syvende og sist, så er det kanskje noe i det du sier. Arveavgift er litt snodig.

    Apropos: Spot on!

  8. andy mener:

    @Kokomannen: Skal meddele de at det kanskje er på tide å la M4 Super 90 få et forsøk neste gang det forviller seg utysker inn på rommet.

    Det skal sies at de to flyttet seg før vi ble ferdige med utrustninga…